Μαντολινάτα και Καντάδα
Τι είναι η "καντάδα"?
Μαντολίνο
Οφείλει την ονομασία του στη λέξη μαντόλα = αμύγδαλο, παίρνει το
όνομα αυτό λόγο του σχήματός του και παίζεται όπως το βιολί. Υπάρχουν τα
μαντολίνα, οι μαντόλες και τα μαντολοτσέλα.
Οφείλει την ονομασία του στη λέξη μαντόλα = αμύγδαλο, παίρνει το
όνομα αυτό λόγο του σχήματός του και παίζεται όπως το βιολί. Υπάρχουν τα
μαντολίνα, οι μαντόλες και τα μαντολοτσέλα.
Η Κερκυραϊκή μαντολινάτα
Για ποιον λόγο επιλέγει κανείς να παίξει στη μαντολινάτα?
Στην Κέρκυρα όλοι ασχολούνται με τη μουσική αφού μόνοι τους το επέλεξαν.
Κάθε οικογένεια στην Κέρκυρα έχει τουλάχιστον ένα άτομο που ασχολείται με τη
μουσική.
Η
Ιστορία της Κερκυραϊκής Καντάδας και Μαντολινάτας
Στην Κέρκυρα όλοι ασχολούνται με τη μουσική αφού μόνοι τους το επέλεξαν.
Κάθε οικογένεια στην Κέρκυρα έχει τουλάχιστον ένα άτομο που ασχολείται με τη
μουσική.
Μαντολινάτα είναι ένα σύνολο από πολλά όργανα που
αποτελείται κυρίως από
μαντολίνα και κιθάρες. Με την πάροδο του χρόνου η επιρροή και η
ζήτηση της αυξήθηκε και για αυτό προστέθηκε το βιολί, το κοντραμπάσο και το
ακορντεόν.
Ωστόσο, βασικό όργανο παραμένει το μαντολίνο.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΝΤΑΔΑΣ/ΜΑΝΤΟΛΙΝΑΤΑΣ
Η Κερκυραϊκή Καντάδα είναι το πρώτο χορωδιακό συγκρότημα
που ιδρύεται
στην πόλη της Κέρκυρας την μεταπολεμική περίοδο. Είναι το τέταρτο
παλαιότερο
μουσικό σώμα στην περιοχής της πόλης της Κέρκυρας. Σκοπός του Ομίλου είναι η διάδοση της Παλαιάς Κερκυραϊκής Λαϊκής Μουσικής και η αγάπη των μελών και της Κερκυραϊκής κοινωνίας προς την παλαιά Κερκυραϊκή Μουσική Πρόεδρος εκλέχθηκε μετά από το πρώτο διοικητικό συμβούλιο ο
Θεόδωρος Κόλλας. Το επίσημο όνομα του σωματείο είναι ''Κερκυραϊκή
Καντάδα'', και το έμβλημα της είναι μια κιθάρα και γύρω της το όνομα του
σωματείου και το έτος ίδρυσης.
Αρχικά, η Κερκυραϊκή Καντάδα αποτελούνταν μόνο από άνδρες
χορωδούς, χωρίς συνοδεία οργάνων. Στην συνέχεια όμως συνεργάζεται με την
Μαντολινάτα του μαέστρου Κώστα Παγκράτη, ενός από τα ιδρυτικά μέλη. Αξίζει να
αναφερθεί
πως ο κ. Παγκράτης δίδασκε στους πρώτους μαθητές της κιθάρα και μαντολίνο.
Η κοινή ενδυμασία των χορωδών ήταν ένα σκουρόχρωμο παντελόνι με λευκό πουκάμισο, και της μαντολινάτας
μαύρο παντελόνι με σακάκι, άσπρο πουκάμισο και γραβάτα. Εκείνη την εποχή οι δωρεές σε χρήματα ή σε είδος (όργανα, παραχώρηση κτηρίου για στέγαση) ηταν η πηγή εσόδων της, πράγμα που
την ανάγκαζε πολλές φορές να αλλάζει κτήρια μετά την πάροδο λίγων ετών.
Η Μαντολινάτα, που αποτελείται μόνο από γυναίκες, φοράει μαύρη φούστα και άσπρο πουκάμισο, και συναντάμε μόνο κιθάρα και μαντολίνο. Από το 1964 η Κερκυραϊκή Καντάδα παραμένει στο Κτήριο τις οδού Σεβαστιανού 6 στην πόλη της Κέρκυρας μέχρι το 1970 και στην
συνέχεια φιλοξενείται προσωρινά στο Δημοτικό Θέατρο μέχρι το 1974.
Η καντάδα αυτήν την δεκαετία είναι ιδιαίτερα ενεργή, και αυτό
φαίνεται από τα
άρθρα των εφημερίδων της εποχής. Τον Ιούνιο του 1973 σύμφωνα με
την εφημερίδα‘’Η ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΉ’, η Κερκυραϊκή Καντάδα πέρασε από εξεταστική
επιτροπή κορυφαίων μουσικολόγων και πήρε μια καλή κριτική, και την υπόσχεση ότι
θα ενισχυθεί οικονομικά για να συνεχιστεί το έργο της.
Στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι σήμερα η μορφή και οι συνθήκες
κάτω από τις οποίες λειτουργούσε η μαντολινάτα (χώρος, διεύθυνση) υπέστησαν
ορισμένες αλλαγές .
Το 2005, τη διεύθυνση του συνόλου αναλαμβάνει η Ροζίνα
Ανεμογιάννη, η οποία
παραμένει σε αυτή τη θέση μέχρι σήμερα. Η χρονιά αυτή
σηματοδοτείται και άλλες
σημαντικές αλλαγές όπως για παράδειγμα αυτή στο ρεπερτόριο του. Μέλη και χορωδοί επιθυμούν να επιστρέψουν στα παλαιότερα τραγούδια και καντάδες, και να αφαιρέσουν από το πρόγραμμα τους τα έντεχνα ελληνικά τραγούδια αλλά και τα κλασικά. Αποφασίζεται επίσης να ξαναπάρει το μουσικό σύνολο την παραδοσιακή του μορφή (μαντολίνα, κιθάρες και περιστασιακά βιολιά, χωρίς πιάνο και κοντραμπάσο). Στις αρχές της νέας χρονιάς (2007), πραγματοποιείται μια ακόμη
αλλαγή στο κτήριο που φιλοξενείται η Καντάδα. Έτσι μετακομίζει στη Σπηλιά,
στην διεύθυνση 7η πάροδος Νικηφόρου Θεοτόκη, στην οποία
παραμένει μέχρι και σήμερα.
Διαδικτυακές πηγές
www.musicportal.gr
mousikorama.gr
el.wikipedia.org
Ζλατίντσης Παναγιώτης
Αλεξούδης Δημήτρης
Γούναρης Παναγιώτης
Αλταντζής Θανάσης
Ράπτης Παναγιώτης
Τόντζος Νίκος
Μαντολινάτα είναι ένα σύνολο από πολλά όργανα που
αποτελείται κυρίως από
μαντολίνα και κιθάρες. Με την πάροδο του χρόνου η επιρροή και η
ζήτηση της αυξήθηκε και για αυτό προστέθηκε το βιολί, το κοντραμπάσο και το
ακορντεόν.
Ωστόσο, βασικό όργανο παραμένει το μαντολίνο.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΝΤΑΔΑΣ/ΜΑΝΤΟΛΙΝΑΤΑΣ
Η Κερκυραϊκή Καντάδα είναι το πρώτο χορωδιακό συγκρότημα
που ιδρύεται
στην πόλη της Κέρκυρας την μεταπολεμική περίοδο. Είναι το τέταρτο
παλαιότερο
μουσικό σώμα στην περιοχής της πόλης της Κέρκυρας. Σκοπός του Ομίλου είναι η διάδοση της Παλαιάς Κερκυραϊκής Λαϊκής Μουσικής και η αγάπη των μελών και της Κερκυραϊκής κοινωνίας προς την παλαιά Κερκυραϊκή Μουσική Πρόεδρος εκλέχθηκε μετά από το πρώτο διοικητικό συμβούλιο ο
Θεόδωρος Κόλλας. Το επίσημο όνομα του σωματείο είναι ''Κερκυραϊκή
Καντάδα'', και το έμβλημα της είναι μια κιθάρα και γύρω της το όνομα του
σωματείου και το έτος ίδρυσης.
Αρχικά, η Κερκυραϊκή Καντάδα αποτελούνταν μόνο από άνδρες
χορωδούς, χωρίς συνοδεία οργάνων. Στην συνέχεια όμως συνεργάζεται με την
Μαντολινάτα του μαέστρου Κώστα Παγκράτη, ενός από τα ιδρυτικά μέλη. Αξίζει να
αναφερθεί
πως ο κ. Παγκράτης δίδασκε στους πρώτους μαθητές της κιθάρα και μαντολίνο.
Η κοινή ενδυμασία των χορωδών ήταν ένα σκουρόχρωμο παντελόνι με λευκό πουκάμισο, και της μαντολινάτας
μαύρο παντελόνι με σακάκι, άσπρο πουκάμισο και γραβάτα. Εκείνη την εποχή οι δωρεές σε χρήματα ή σε είδος (όργανα, παραχώρηση κτηρίου για στέγαση) ηταν η πηγή εσόδων της, πράγμα που
την ανάγκαζε πολλές φορές να αλλάζει κτήρια μετά την πάροδο λίγων ετών.
Η Μαντολινάτα, που αποτελείται μόνο από γυναίκες, φοράει μαύρη φούστα και άσπρο πουκάμισο, και συναντάμε μόνο κιθάρα και μαντολίνο. Από το 1964 η Κερκυραϊκή Καντάδα παραμένει στο Κτήριο τις οδού Σεβαστιανού 6 στην πόλη της Κέρκυρας μέχρι το 1970 και στην
συνέχεια φιλοξενείται προσωρινά στο Δημοτικό Θέατρο μέχρι το 1974.
Η καντάδα αυτήν την δεκαετία είναι ιδιαίτερα ενεργή, και αυτό
φαίνεται από τα
άρθρα των εφημερίδων της εποχής. Τον Ιούνιο του 1973 σύμφωνα με
την εφημερίδα‘’Η ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΉ’, η Κερκυραϊκή Καντάδα πέρασε από εξεταστική
επιτροπή κορυφαίων μουσικολόγων και πήρε μια καλή κριτική, και την υπόσχεση ότι
θα ενισχυθεί οικονομικά για να συνεχιστεί το έργο της.
Στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι σήμερα η μορφή και οι συνθήκες
κάτω από τις οποίες λειτουργούσε η μαντολινάτα (χώρος, διεύθυνση) υπέστησαν
ορισμένες αλλαγές .
Το 2005, τη διεύθυνση του συνόλου αναλαμβάνει η Ροζίνα
Ανεμογιάννη, η οποία
παραμένει σε αυτή τη θέση μέχρι σήμερα. Η χρονιά αυτή
σηματοδοτείται και άλλες
σημαντικές αλλαγές όπως για παράδειγμα αυτή στο ρεπερτόριο του. Μέλη και χορωδοί επιθυμούν να επιστρέψουν στα παλαιότερα τραγούδια και καντάδες, και να αφαιρέσουν από το πρόγραμμα τους τα έντεχνα ελληνικά τραγούδια αλλά και τα κλασικά. Αποφασίζεται επίσης να ξαναπάρει το μουσικό σύνολο την παραδοσιακή του μορφή (μαντολίνα, κιθάρες και περιστασιακά βιολιά, χωρίς πιάνο και κοντραμπάσο). Στις αρχές της νέας χρονιάς (2007), πραγματοποιείται μια ακόμη
αλλαγή στο κτήριο που φιλοξενείται η Καντάδα. Έτσι μετακομίζει στη Σπηλιά,
στην διεύθυνση 7η πάροδος Νικηφόρου Θεοτόκη, στην οποία
παραμένει μέχρι και σήμερα.
Διαδικτυακές πηγές
www.musicportal.gr
mousikorama.gr
el.wikipedia.org
Ζλατίντσης Παναγιώτης
Αλεξούδης Δημήτρης
Γούναρης Παναγιώτης
Αλταντζής Θανάσης
Ράπτης Παναγιώτης
Τόντζος Νίκος
Τόντζος Νίκος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου