Μουσικό Πανεπιστήμιο Κέρκυρας


Τμήμα Μουσικών Σπουδών

(ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΟΝΙΟΥ)




ΓΕΝΙΚΑ

   Το Τμήμα Mουσικών Σπουδών του Iονίου Πανεπιστημίου ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 1992 στην Κέρκυρα. Διαθέτει ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών και προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες στους φοιτητές του, τόσο κατά τη διάρκεια των σπουδών όσο και μετά την κτήση του πτυχίου, πράγμα που δεν συναντάται σε ανάλογο ίδρυμα της Ελλάδας. Έχει δεχτεί πολλές σημαντικές επαινετικές αξιολογήσεις και είναι το Τμήμα με τη μεγαλύτερη και πιο δυναμική καλλιτεχνική παρουσία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.




ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ/ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ
Το πενταετές πρόγραμμα σπουδών του καλύπτει  πέντε γνωστικά πεδία της μουσικής θεωρίας και πράξης:

1)Ανώτερα Θεωρητικά της Μουσικής (Αρμονία, Αντίστιξη, Φούγκα) και Μουσική Σύνθεση
2)Πρακτική της Μουσικής Ερμηνείας (Εκτέλεση μουσικών οργάνων, Μονωδία, Διεύθυνση μουσικών συνόλων)
3)Παιδαγωγική της Μουσικής
4)Μουσική Τεχνολογία
5)Μουσικολογία (Συστηματική Μουσικολογία, Ιστορική Μουσικολογία, Εθνομουσικολογία)




Οι κατευθύνσεις μεταξύ των οποίων καλείται να επιλέξει ο φοιτητής είναι:
- Μουσική Σύνθεση
- Μουσική Εκτέλεση, και
- Μουσικές Επιστήμες
Η κατεύθυνση της εκμάθησης οργάνων είναι επίσημα αναγνωρισμένη σύμφωνα με Προεδρικό Διάταγμα και πιστοποιείται κανονικά.

    Οι σπουδαστές του τμήματος έχουν την ευκαιρία να εμβαθύνουν σε αντικείμενα πιο εξειδικευμένα όπως η Παλαιά Μουσική, το Εκκλησιαστικό Όργανο, η Tζάζ, η Ηλεκτροακουστική Μουσική και η Μουσικοθεραπεία, γεγονός που επίσης διαφοροποιεί το μουσικό τμήμα της Κέρκυρας από αλλά μουσικά εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα.


ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗ
ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ




   Το τμήμα ακολουθεί το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πιστωτικών Μονάδων. Έτσι, οι σπουδαστές μπορούν να μετακινηθούν από και προς σπουδαία ανάλογα Ευρωπαϊκά ιδρύματα. Επιπλέον, τα πτυχία του τμήματος έχουν την ίδια αναγνώριση με αντίστοιχα ανώτατα πτυχία του εξωτερικού από μουσικά πανεπιστήμια της Ευρώπης και Κονσερβατόρια, μουσικές Ακαδημίες και μουσικές Πανεπιστημιακές Σχολές της Αμερικής.

 

   Οι φοιτητές του τμήματος έχουν την ευκαιρία να πάρουν μέρος σε εκδηλώσεις συμμετέχοντας στη μόνιμη Συμφωνική Ορχήστρα και Χορωδία του Πανεπιστημίου ή στα καθιερωμένα σύνολα Τζαζ, Παλαιάς Μουσικής αλλά και Μουσικής Δωματίου.


ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗ

-  Ανήκει σε Πανεπιστημιακή Σχολή (Σχολή Μουσικής και Οπτικοακουστικών Τεχνών). Συνεπώς, αποφοιτώντας ο φοιτητής έχει δίπλωμα από Πανεπιστημιακή Μουσικό Τμήμα-Σχολή.
-  Οι επαγγελματικές επιλογές ενός πτυχιούχου του τμήματος διαφοροποιούνται ανάλογα με το πρόγραμμα σπουδών που ακολουθεί.
-   Οι απόφοιτοι έχουν τη δυνατότητα να απασχοληθούν στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα ως μουσικολόγοι ή  εκπαιδευτικοί, ως σύμβουλοι μουσικών οργανισμών, σε κέντρα ερευνών, σε ωδεία, στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, ως μουσικοκριτικοί στα Μ.Μ.Ε, ως παραγωγοί μουσικών εκπομπών ή ακόμη και ως ελεύθεροι επαγγελματίες.

 
Η θέα από την είσοδο του Πανεπιστημίου.

                                             
ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ


Βιβλιοθήκη:
  Στις εγκαταστάσεις του Τμήματος συμπεριλαμβάνεται μια Βιβλιοθήκη που πληροί όλες τις προϋποθέσεις, ώστε να μπορεί να εξυπηρετήσει τους φοιτητές του Τμήματος. Περιλαμβάνει υλικό πάνω στους  κλάδους της μουσικής, της μουσικολογίας αλλά και άλλων επιστημών όπως φιλοσοφία, αισθητική, γλωσσολογία, σημειωτική, ακουστική, ψυχολογία και παιδαγωγική. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει 6.000 παρτιτούρες, 12.000 τίτλους βιβλίων, 4.500 ηχογραφήσεις σε βινύλια και CD, καθώς επίσης και οπτικοακουστικό υλικό, περιοδικά αρχείου και συνδρομές. Είναι άξιο να σημειωθεί πως η Βιβλιοθήκη του Τμήματος φιλοξενεί τις μουσικές συλλογές των Γ. Παπαϊωάννου και του Χ. Ξανθουδάκη, που περιλαμβάνουν βιβλία μουσικής θεωρίας και ιστορίας αλλά και δυσεύρετες παρτιτούρες.


Το τμήμα επίσης διαθέτει στούντιο που καλύπτουν  τις ανάγκες των φοιτητών:

Στούντιο Mουσικής Πληροφορικής:
  Περιλαμβάνει πέντε αυτόνομους σταθμούς εργασίας που οργανώνονται γύρω από έναν υπολογιστή. Όλοι οι υπολογιστές διαθέτουν εφαρμογές μουσικής τεχνολογίας  και εξειδικευμένο λογισμικό μουσικής πληροφορικής. Επιπλέον, το τμήμα διαθέτει σύστημα φορητών υπολογιστών για να εξυπηρετούνται οι φοιτητές σε χώρους έξω από τα εργαστήρια.


Στούντιο Ηλεκτροακουστικής Μουσικής και Ηχοληψίας:
  Περιέχει το κατάλληλο σύστημα για τη σύνθεση ηλεκτροακουστικής μουσικής και είναι εξοπλισμένο με συγκεκριμένο σύστημα επεξεργασίας ήχου με πλήθος δυνατοτήτων. Προορίζεται  και για μουσική παραγωγή.

Αναλογικό στούντιο:
  Είναι εξοπλισμένο με ολοκληρωμένο σύστημα αναλογικής ηχογράφησης και με έναν αναλογικό συνθέτη. Εξυπηρετεί την εκμάθηση της ηχοληψίας καθώς και της εισαγωγής στην ηλεκτροακουστική μουσική στους προπτυχιακούς φοιτητές.

Στούντιο Σύνθεσης Ήχου:
 Σε αυτό το στούντιο οι σπουδαστές μπορούν να δουλέψουν με  εμπορικές εφαρμογές μουσικής τεχνολογίας, καθώς και εξειδικευμένο λογισμικό μουσικής πληροφορικής. Κατά βάση, εξυπηρετεί την εκμάθηση στους προπτυχιακούς φοιτητές της σύνθεσης ήχου και της ηλεκτροακουστικής μουσικής.

  Το Εργαστήριο Ηλεκτροακουστικής Μουσικής Έρευνας και Εφαρμογών επιβλέπει την λειτουργία των παραπάνω υποδομών και φροντίζει για τον διαρκή εκσυγχρονισμό και την συνεχή βελτίωσή τους.


ΣΚΟΠΟΣ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

α) Η  μουσική, καλλιτεχνική και επιστημονική ανάπτυξη.

β) Η χρήση σύγχρονων μορφών της τεχνολογίας που χρησιμοποιούνται στη  Μουσική.

γ) Η συγκέντρωση ειδικών που θα έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν επιτυχή καλλιτεχνική ή επιστημονική  καριέρα στο χώρο  της μουσικής.



ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ

  ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΔΑΜΗΣ: Επίκουρος Καθηγητής Μουσικολογίας Τ.Μ.Σ.
O Κώστας Καρδάμης, είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και κατέχει πτυχίο στον τομέα της Νεοελληνικής Μουσικής Ιστορίας. Ο ίδιος φέρει τον τίτλο του Master in Advanced Musical Studies από το Royal Holloway, University of London και από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο τον τίτλο: Ο "προσολωμικός" Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος και το έργο του .

Έχει συνεργαστεί με τον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, την Oxford University Press και συμμετέχει σε πανελλήνια και διεθνή συνέδρια, δημοσιεύοντας παράλληλα μελέτες σχετικές με την ιστορία της Νεοελληνικής Μουσικής, ιδιαίτερα αυτής του 18ου και 19ου αιώνα, και του μουσικού θεάτρου.

  Είναι μέλος του Εργαστηρίου Ελληνικής Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Κέρκυρας, στο οποίο και εργάζεται από το 2002.Επιπλεον,συμμετέχει στην σύνταξη των περιοδικών “Μουσικός Λόγος” και “Μουσικός Ελληνομνήμων”, ενώ παράλληλα είναι μέλος της επιτροπής της RILM στην Ελλάδα και Γενικός Επιμελητής της σειράς “Μνημεία Νεοελληνικής Μουσικής”.

  Είναι υπεύθυνος ακόμη για το Αρχείο και το Μουσείο της Φιλαρμονικής Εταιρείας Κέρκυρας,την επίβλεψη του οποίου έχει αναλάβει από το 2003.

  Ωστόσο σταθμό στη μουσική του σταδιοδρομία αποτελεί και η ενασχόληση του με τα χάλκινα πνευστά,και ιδιαίτερα με την τούμπα, με την οποία ασχολείται σε επίπεδο καλώς εννοούμενου ερασιτεχνισμού και με την οποία ήρθε σε περισσότερη επαφή μέσα από τις σπουδές του στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών. Έχει φοιτήσει σε ωδεία κοντά σε σημαντικούς καθηγητές αποκτώντας εν τέλει και πτυχίο. Συμμετείχε σε σεμινάρια τούμπας και μουσικής δωματίου. Υπήρξε συντονιστής του Ιonian Brass Quintet, μέλος του Just Tuba Quartet, καθώς και μουσικός της Egham Brass Band στο Λονδίνο. 


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΕ ΣΥΝΟΛΟ ΤΖΑΖ

(Ο τομέας της τζαζ είναι ενεργός εδώ και πολλά χρόνια στο Πανεπιστήμιο)

Ι: Ιταλός (Μπερνάντο)

O: Ολλανδός (Τόμας)  
Ε: Έλληνας (Σταμάτης)

1) Πώς και πότε αποφασίσατε πως θέλετε να γίνετε μουσικός;

I: Δεν υπήρξε μια συγκεκριμένη στιγμή. Απλά παίζεις μουσική και καταλαβαίνεις ότι αυτό είναι αυτό που θέλεις να κάνεις στη ζωή σου.
O: Μ’ άρεσε να παίζω κρουστά από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Από όσο θυμάμαι πρέπει να ήμουν 14 όταν αποφάσισα να γίνω μουσικός.
Ε: Εγώ άργησα να ξεκινήσω στη μουσική αλλά άρχισα να παίζω όλο και πιο πολύ και κατάλαβα ότι αυτό μου άρεσε περισσότερο, δηλαδή όλα τα άλλα που είχα επιλέξει ερχόταν σε δεύτερη μοίρα. Πρώτη Λυκείου ξεκίνησα.

2) Μέσα σε αυτή τη σχολή άλλαξε η γνώμη σας πάνω σε κάποιο είδος μουσικής το οποίο δεν σας άρεσε στο παρελθόν;

Ε: Εγώ πριν έρθω εδώ δεν άκουγα και δεν μου άρεσε η τζαζ. Έρχεσαι εδώ, μαθαίνεις, ακούς και σιγά σιγά ανακαλύπτεις αυτό που σου αρέσει. Αυτό δε σημαίνει πως ό,τι μαθαίνεις πρέπει να σου αρέσει, αλλά για να σε τραβήξει κάτι πρέπει να σου προκαλεί ενδιαφέρον.

3) Στη τζαζ εκτός από αυτοσχεδιασμούς παίζετε και επώνυμα έργα;

Ε: Αυτοσχεδιάζουμε πάνω σε ένα κομμάτι που είτε το έχει γράψει κάποιος γνωστός είτε το έχει γράψει κάποιος από εμάς. Παίζουμε κάποια συγκεκριμένα πράγματα που έχουμε γράψει και μετά αυτοσχεδιάζουμε πάνω σε αυτά.

4) Σε ποιο κομμάτι του Πανεπιστημίου θεωρείτε ότι θα μπορούσαν να γίνουν επενδύσεις;

Ε: Αρχικά χρειαζόμαστε εξοπλισμό, γιατί λείπουν πολλά πράγματα από κάποιους. Τα πιάνα θα χρειαζόντουσαν κούρδισμα, δεν έχουμε αρκετά λεφτά για να τα κουρδίσουμε, γι’ αυτό βάζουμε μαθητές να το κάνουν. Το στούντιο ηχογράφησης είναι πολύ μικρό, χρειάζεται να ηχογραφεί ένα ένα όργανο κάθε φορά. Για δύο χρόνια δεν είχαμε θέρμανση. Δεν έχουμε ενισχυτές και χρειάζεται να φέρνουμε τους δικούς μας.















Πηγές:



Σοφία Σιδερά
Στέλλα Τζίνα
Βασιλική Κιορίδου
Σταυρούλα Κολύμπαλη
Αγγελική Σεμάση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου